Nederland sorteert alvast voor op het afschaffen van veto-recht EU-lidstaten
Van motie naar emotie
Okay, de bovenstaande motie die door iedereen behalve het vooroorlogse verzet is aangenomen ziet u hier. We lezen: "overwegende dat de Conferentie over de Toekomst van Europa van start is gegaan; constaterende dat burgerconsultaties een centrale rol spelen bij de conferentie; overwegende dat een constructieve discussie over de toekomst van Europa niet gebaat is bij het bij voorbaat vastleggen van de uitkomst van de conferentie; verzoekt het kabinet, niet bij voorbaat verdragswijzigingen uit te sluiten als deze de belangen van Nederland en de Europese Unie behartigen."
Okay, ja, soit. Op voorhand geen verdragswijzigingen uitsluiten dus. Dat zou je natuurlijk uit kunnen leggen als een compleet neutrale ontvankelijkheid voor welke richting de EU zich ook op ontwikkelt. Echter, dit is dezelfde Sjoerdsma van D66 die op 15 april nog een motie indiende voor het AFSCHAFFEN van het veto-recht voor EU-lidstaten, precies zoals de Duitsers dat nu ook hardop willen.
Die motie werd op 15 april verworpen, en de vandaag aangenomen motie is heus wel uit te leggen als een milder, minder specifiek opstapje naar het uiteindelijk alsnog afschaffen van datzelfde veto-recht. Immers, dat is ook een verdragswijziging die we blijkens de stemming van vandaag niet meer "bij voorbaat uit sluiten". En dan kan Sjoerdsma wel weer "classic FvD" roepen als dit gesuggereerd wordt, maar we herkennen in-masseren voorsorteren als we het zien. Toelichting van JA21's voor-stem trouwens na de breek.
In feite dus gewoon wat Verhofstadt al 10 jaar staat te schreeuwen
Lol okay. Dat klopt, als je denkt dat de EU van binnenuit te hervormen is
#JA21 steunde gisteren motie voor verdragswijziging. Dat is simpel: als je dat NIET doet, ben je voor de ‘Ever Closer Union’. Dan zit je vast.
— Derk Jan Eppink (@djeppink) June 16, 2021
Wij willen naar een Gemeenschap van Europese Staten. Een federale EU-bureaucratie afschaffen, vergt juist wijziging van de verdragen.
Dit wil je ook lezen

D66-minister Sjoerdsma betreurt ontstane UNRWA-ophef: 'Onhandig en niet goed'
Lekker gewerkt Ploertje Ploertsma!

LIVE. Kamer grillt Sjoerd Sjoerdsma over smerige D66-trucjes rond 19 miljoen naar UNRWA
De magere mannetjes lopen in hun eigen val


Welja. Kamer stemt massaal tegen 19 miljoen voor UNRWA, Sjoerdsma: 19 miljoen voor UNRWA
De Postcode kanjer is in Gaza gevallen

Sjoerd Wiemer Sjoerdsma (D66) gaat vaderland dienen bij BNNVARA
Mag-ie daar lekker zuur doen

Sjoerd Sjoerdsma opgerot staat netjes Top 10
Stukje persoonscultus over Sjoerd Sjoerdsma

Er is een: migratiedeal
Wir schaffen das

VIDEO. Vandalen verstoren debat Tweede Kamer, zwaaien met vreemde vlag
Schokkende beelden van aanval op democratie en rechtsstaat

Bassiehof — Rattenneukers in de Kamer
Van Johnson en Nixon tot Sjoerdsma en Brekelmans

