GSTV. Beelden belangrijk Fortuyn-fragment gecensureerd door BNNVARA, minister (D66) pruttelt over 'context' en 'lading'
Leefde Marcel van Dam nog maar - nee wacht, leefde Pim Fortuyn nog maar
TEVENS STAMCAFÉ
In februari 1997 kruisten VARA-nerd Marcel van Dam en de politieke atoombom Pim Fortuyn de degens in het programma Het Lagerhuis. The rest is history: Van Dam gooide benzine op de maatschappelijke bermbrand door Fortuyn een 'minderwaardig mens' te noemen; een paar jaar later werd Fortuyn op klaarlichte dag overhoop geschoten. Bedankt he Marcel! Nu mocht, 24 jaar na de moord op Pim, het fragment van Het Lagerhuis niet worden uitgezonden bij Nieuws van de Dag, omdat BNNVARA dat blokkeerde. Kamerlid A. Nanninga van JA21 stelde daar maar eens wat vragen over en minister Letschert van D66 pruttelde wat (f)lauwe antwoorden over 'context' en 'lading'. Blijkbaar staat D66 niet voor transparantie en openheid, maar voor snoeiharde CENSUUR. Reden genoeg om Tom Staal maar eens op pad te sturen. Spoiler alert: het eindigt met: "Jezus, wat slecht." En het probleem meneer, dat blijft.
HUH van ons mag het fragment wel??
Steun de journalistiek van GeenStijl
Formatiebacchanaal op De Zwaluwenberg. 'Fijne sfeer', 'borrelen' en 'vloertje gelegd'
Wat hebben ze het heerlijk samen
Dat is wat een andere omgeving met je doet: alles wordt ineens zonniger, je gaat gloeien, er ontstaat sfeer en de formatiegesprekken worden ineens een bezoekje aan het pretpark Nederland. Afgelopen twee dagen is de BASIS gelegd voor het aankomende kabinet Jetten I op landgoed De Zwaluwenberg. Die basis bestond uit lekker eten, flink borrelen en genieten van kerstversiering. Precies wat je moet hebben in zo'n formatie. Daarom rept informateur Letschert met geen woord over de inhoud en prijst ze juist de SFEER. Ook Bontenbal doet een duit in het zakje en komt met iets heel origineels: "Dit legt een goed vloertje voor de komende weken." Yesilgöz kan het natuurlijk niet laten de goede sfeer te prijzen en Rob Jetten vond het fantastisch: "Het was gezellig, het helpt om hier even door het bos te kunnen wandelen, gisteravond met elkaar te eten en te borrelen onder de prachtige kerstversiering die hier is aangebracht." En zo wordt Nederland gered, met een hapje, een drankje, met Rianne Letschert en het uren turen naar kerstversiering in plaats van HAAST (anders zou Eus maar boos worden). Gelukkig zijn er derhalve nog géén knopen doorgehakt, maar ach wat zal dat, de vrolijke formatievrienden hebben nog tot 30 januari en vandaag heeft het CDA bovendien steun uitgesproken voor de asielnoodmaatregelenwet mét soepclausule, waardoor een meerderheid in beide Kamers zo goed als zeker is. Soep gered, wat alleen voor nog maar meer sfeer in dit formatiefeest kan zorgen. Het kan ons en Dilan, Rob, Henri en Rianne niet lang genoeg duren!

